Klokslag 19:00u verzamelde zich een bonte verzameling renners op het gemeenteplein, om precies te zijn 16 man! Én de eenheid was nog niet eens compleet, dat belooft nog wat de komende tijd. Reden van de hoge opkomst was natuurlijk het prachtige weer, en als voornaamste reden de fortuinlijke versoepelingen der Covid maatregelen. Heerlijk!! langzaam maar zeker weer terug naar normaal. Na het maken van een creatieve ‘afstandelijke’ groepsfoto door CvE werden de hamerstukken verdeeld en vertrokken de gruppo’s. Één tegenwind en één meewind.
Onze routeleider CvE was vastberaden de Delfgauw-lus te rijden en trok de boel in gang. Negen renners van het caliber -als jij het niet doet, doe ik het wel- reden al kwebbelend richting het westen, de duo’s CvE/DN en AvH/SV voerden het tempo aan om de spieren ter hoogte van het Zoetermeerse meer als ‘warm’ te classificeren. Om die reden ging net na Noord Ae het gas er al volledig op met TK aan kop. Oef! Met 9 man op de bal bleek dat zelfs na een lockdown het elastiek niet gekrompen is, sterker nog, het jagen door de bochten zorgde ervoor dat SV soms in de problemen kwam. Ook de samenstelling van de groep zorgde voor wat onwennig stuurgedrag en voelde regelmatig zenuwachtig aan. De route bleek ook een uitdaging, om de juiste koers te houden werden we gestuurd over hele stukken met rijplaten, een strade bianchi achtige ondergrond ter hoogte van Delfgauw, en een flink aantal omleidingen rond het gebied Doenkade en Bergweg-Zuid.
De groep werd dikwijls uit elkaar gescheurd door wat overijverige renners zonder achteruitkijk spiegel, vooral die keer dat AvH bezig was zijn snelheidsklokkie te repareren -welke in de war was door de duizelingwekkend behaalde snelheden- CvE bezig was een geschikte route te vinden met behulp van Google, en andere ‘collega’s’ met hoge snelheiden door een woonwijk trokken. Typische gespreksstof voor de eerste ALV van SOW op 11/6.
Gelukkig waren er nog de Socio’s JvE en TvK die even de rem aantrokken om de groep opnieuw te formeren.
Lachwekkend was het moment dat de complete groep afstoomde op een gesloten deur van een ondergrondse parkeergarage der één van de senioren complexen gelegen aan het lage bergse bos. o o o o, dat kon er ook nog wel bij.
Na het keermoment werd het -ook letterlijke- onverharde Reeënpad aangedaan en de roep om snel naar een normaal wegvak zien weg te komen werd steeds luider. Na het op hoogte passeren van het imposante bouwwerk aan de Rottemerentunnel / verlengde A16 kwam de groep gelukkig in rustiger vaarwater. Langs de oude vertrouwde Rotte kon de gruppo weer in het ritme komen en draaide de formatie redelijk geruisloos richting Moerkapelle. Minder geruisloos was de aandrijflijn van SV op de molenviergang, door het vele intervallen en de hoog opgelopen temperatuur van de aandrijflijn bleek thuis de inbussleutel onontbeerlijk om de boel weer te moeten aandraaien. Ook de -met een vooruitziende blijk op wat klimdagen- gekozen 13-28 cassette bleek niet toereikend om met snelheden boven de 43km/u lekker te kunnen draaien.
Leuk om te zien was het talent TvdH in de gruppo, rijdt uitstekend mee. Dat smaakt naar meer, vooral als het wat meer omhoog gaat, top!!
Langs Moerkapelle en het Bentwoud was het vooral DN die het tempo aanvoerde, gelukkig kwam Boskoop weer in zicht en keerde de gruppo veilig en voldaan huiswaarts. Met stof achter- en op de wielen. Én stof tot nadenken!
Uw verslaggever ter plaatse: Sander Voogt