We verzamelen ons op een koud, vroeg uur op het erf van de firma Van Eck. De meest heilige koeien van de kudde fietsen gaan op het eigen fietsenrek, maar de overige veeloos gaan in de door René beschikbare gestelde iVeeco. Koers wordt er uit alle windstreken gezet naar de P aan de Rijnkade in Arnhem, waar we elkaar inderdaad mooi op tijd aantreffen. Klaar voor de Freedomride.
JKH had – rekening houdend met zijn nog wat ongetrainde benen – besloten om een kortere variant te rijden. GH biedt zich even gretig als spontaan aan om voor hem als meerijder te dienen, een keuze die naar later zou blijken heel goed zou uitpakken. We fietsen nog enkele kilometers met elkaar op, waarna de twee zich afsplitsen. Wat overblijft is nog altijd een SOW-groep van maar liefst vijftien man! En en duo dat elkaar goed kan gebruiken.
De Peeskersbult is (enkele bruggen en viaducten daargelaten) de eerste serieuze klim. Het blijkt niet veel meer dan een opwarmer, hoewel sommige onwennige benen er best nog moeite mee hebben. Kort hierna fietsen we Duitsland in en maken alvast kennis met de omgeving van Kranenburg, ons doel op 5 juli dit jaar.
Eenmaal terug op vaderlandse bodem bedwingen we de Muur van Beek. Dankzij de ons vooraf toegestuurde route-informatie (“Voor hen die niet van (klim)verrassingen houden kan je hier de heuveltjes zien die we aandoen morgen en waar ze liggen op de route”, was getekend JvE) waren we goed geïnformeerd. Opmerkelijk dat JvE zelf zich zo liet verrassen door het nog wat honderden meters doorlopen van de klim. De meesterklimmer bleef echter kalm en verlengde zijn jump simpelweg. Zo doejedat.
Mooi hier was het goede rijden van Mathijs die ook zichzelf bewees weer helemaal terug te zijn na een hernia-operatie afgelopen winter. Je kan het maar achter de rug hebben.
Na één van de drie tussenstops volgde de Zevenheuvelenweg, waar we zoals de naam het zegt meerdere klimmetjes achter elkaar voor de wielen kregen. Nergens super lastig, maar soms fel genoeg om het zuur blijvend in de poten te blijven hebben. Gelukkig ging er niemand op stuk. Het liet zelfs ruimte om te genieten van de mooie vergezichten hier.
Het is een rustige rit, in de zin van dat er weinig hinder bestaat van andere Freedomrijders. Er zijn er die er voor even ons wiel kiezen, maar verder blijkt het prima rijden zo met z’n vijftienen. Heerlijk!
Als we de Waalbrug van Nijmegen genomen hebben (met HvE als ‘betonklimmer’ gulzig voorop) draaien we de lange, lange, o zo lange rivierdijk langs de Waal op. Eindeloos trappen we een stevig tempo weg, dat alles in het zog van TK en MHo die er samen een familiefeestje van maken. Mede omdat een zwijgzame verstekeling weigert om over te nemen.
Nabij Doodewaard hebben we te wachten voor een lokaal bevrijdingsoptocht. Het luidruchtige spektakel verplaatst zich op versierde boerenkarren, op muziek die overigens precies het favoriete genre van Tim blijkt te zijn. We krijgen een omweggetje gewezen die ons verderop inderdaad weer op de dijk brengt.
Als we eenmaal de rivier onze rug toekeren, zien we voor ons een ongevalletje gebeuren. Een fietser komt er ten val door een plots afslaande trekker. Henk verleent er eerste hulp aan lijf en leden, en Christian ziet om naar de fiets van de getroffen renner, die dankzij de kordate hulp van de SOW-ers weer verder kan.
In Opheusden hebben we onze laatste opsteek. We krijgen daarvandaan nog een lastig stuk tegenwind langs de Nederrijn, die we bij Doorwerth oversteken. We maken er een tamelijk ingewikkelde lus om aan de voet te geraken van de Italiaanse weg, waar door de meesten naar is uitgekeken, want iedereen heeft er inmiddels wel een PR staan die hoognodig aangescherpt moet worden. Dat lukt Christian onmogelijk, want zijn voorderailleur verkiest deze dag slechts het grote blad, zodat klimmen moeizamer dan gewenst gaat. Knap dat je überhaupt boven komt dan.
In de laatste vijftien kilometer verschakelen zowel Ton als Hans in een klimmetje hun ketting eraf, hetgeen je niet zou verwachten van zulke ervaren renners. We rijden met z’n allen met een voldaan gevoel Arnhem in en treffen bij de finish het duo JKH-GH aan. We laten er ons vredesfrietje goed smaken. Waarna we onze geparkeerde fietsen ophalen om weer huiswaarts te gaan. Henk moet met foto’s aantonen dat die gouden bike toch echt van hem is, maar gelukkig schat de organisatie hem inderdaad in als een eerlijk en oprecht man.
Het was een voorspoedige tocht, op een mooie bevrijdingsdag. Met zo’n pracht opkomst was het een heuse clubbeleving, waarop we blij en dankbaar mogen zijn voor de vrede en vrijheid waarin we mogen fietsen én voor wat we in elkaar mogen ervaren. SOW hoezee!
Uw verslaggever ter plaatse: Hans van Eck
✅👌