Reelaas
Kockengen
donderdag 16 juni 2022

Vlak

Vlak voordat de eerste afmeldingen voor de trainingsavond binnen kwamen, kwam de mededeling vanuit het bStuur dat de plannen voor dit weekend gewijzigd werden. Ze houden zich nog wat op de vlakte over de te rijden lus, want dit wordt voor ondergetekende weer een nieuwe klus. Een reeks afmeldingen voor vanavond volgde. Blijkbaar paste een wandeltocht beter in de voorbereiding van velen. Of lag er snoep in het vooruitzicht?

Ad, ad, ad routeleider mocht weer een route verzinnen gezien alleen het leiderskoppie van rNee zich aan het vertrek liet zien. Om de benen wat te ontzien werd er gekozen om máár 65km te rijden. Bij de eerste pitstop op het hoogste punt, de hefbrug, vroeg HS zich hardop af of er een ‘vlak’ tempo gereden kon worden.. en zo geschiedde..

Het eerste kwart van de rit werd onder leiding van TvdH en JvE afgewerkt aan een ‘vlak’ gemiddelde van 31 in het uur. De voorprogrammeerde snelheid leidde er toe dat de maximale snelheid zich moest haasten om niet ingehaald te worden door het gemiddelde. Richting Woerdens Verlaat was het de beurt aan de rest van de groep om ‘vlak’ te rijden. Via Spengen, Kockengen en Geverscop werd Harmelen bereikt. Een zichtbaar zoekende JKH was aldaar zijn oriëntatie kwijtgeraakt, maar wist zich gauw te herpakken.

Uitspraak van de week
20, Henk, Senneker, HS, hs, Henk Senneker, h.senneker@ziggo.nl, , 2022-02-28 19:27:55, , Avatar foto

“De fout bij het trigonometrisch meten van een hoogteverschil neemt kwadratisch toe met de afstand. Een van de oorzaken is de aardkromming. De fout in de hoogteverschillen als gevolg van de aardkromming ontstaat wanneer beide punten op verschillende afstand staan van de tachymeter. Dit is vergelijkbaar met 'uit het midden waterpassen'. De invloed van de aardkromming kan op dezelfde wijze worden opgeheven door vanuit het midden te meten, ofwel dat de punten op gelijke afstand staan van de tachymeter. In meetinstrumentarium en verwerkingsprogrammatuur kunnen de gemeten hoogtes vaak automatisch corrigeren voor de invloed van de aardkromming, echter in werkelijkheid is de aardkromming overal verschillend en is de correctie slechts een benadering.“

HS in diep gesprek met JKH

Het laatste uur werd, net zoals in het eerste kwart, geleid door TvdH en JvE. Het vlakke karakter van de rit werd nabij Woerden/Linschoten nog even bruut verstuurd door een paar hoogtemeters. Het was ook daar dat babbelduo HS en JKH zich over de kromming van de aarde zouden uitlaten. Of over een vlakbij liggende watertoren. Of over de vlakantie plannen. MHo mag het weten. Laatstgenoemde leek een vlak avondje wel te waarderen. Nadat vorige week de batterij op was door het harde werken in eigen tuin, was deze keer de batterij van zijn nieuwe Trek leeg. Het batterijtje van zijn versnellingsapparaat wel te verstaan. De inmiddels afgestofte en opgepompte Cube moest weer van stal gehaald worden.

Al met al weten we weer wat een ‘vlak’ tempo betekent en past dit keurig in onze voorbereiding richting de monstertocht van aankomende zaterdag. Route volgt.

Uw verslaggever ter plaatse: Jurriën van Eck